" Ini wadah gasan bubuhan kula, amang, julak, ading-ading nang bungas wan langkar. Amun marasa urang Banjar, ayuha umpat babuat disini, lumayan kita maingatakan kisah padatuan bahari sambil balolocoan wan bakukurihingan gasan mahilangakan satres narai "

Rabu, 11 Mei 2011

Kata Pengantar

Alhamdulillah, puji syukur ke hadirat Allah SWT yang telah memberikan cinta kasih-Nya kepada kita semua dalam mengarungi bahtera kehidupan di dunia ini. Tak lupa shalawat dan salam semoga tercurah kepada junjungan kita nabi Muhammad SAW beserta keluarga dan para sahabat beliau ila yaumil qiyamah.

Blog ini ulun buat gasan kita sabarataan khususnya urang Banjar dengan harapan bisa saling berbagi informasi dan pengalaman hidup serta khususnya untuk memperkenalkan budaya urang banjar dimata dunia. Urang banjar tu pada dasarnya katuju bakawanan, batutulungan lawan bakukumpulan. mun ada urang banjar marantau di negeri urang, pasti nang dicari pamulaan adalah bubuhan kula wan dangsanak. Tapi mun kadada jua kula atawa dangsanak paksaai mancari atawa maangkat urang gasan diangkat sebagai kula. Dalam blog ini ulun berusaha menampilkan ikon-ikon budaya, kuliner dan kesenian yang ada di Banjarmasin. Selain itu juga ditampilkan beberapa cerita menarik dan humoris baik berupa cerita palui ataupun kisah-kisah lucu lainnya dengan harapan pembaca bisa memberikan apresiasi kepada kita baik dari segi bahasa, materi dll.
Akhirnya semua saran dan kritik sangat kita harapkan demi kemajuan budaya dan banua kita bersama...!!


Salam Urang Banua,


Firman Wahyudi



Tidak ada komentar:

Posting Komentar